Om mig

VASA, SYD öSTEROTTEN, Finland
Jag är en skrattglad 50+ tjej som njuter av livet när jag får handarbeta. Har alltid något handarbete på gång. Bor på landet med min Man och vår Son och en hund.

Flunssa

Hej!

Jah, nu har det börjat pysa litet liv i mig igen efter den här eländiga flunssan.
 Jag mins inte när min älskade make senast har legat under täcket och sovit i nästan tre dygn, och endast med stor möda kunnat uträtta det allra nödvändigaste. Den här flunssan tog all must ur honom. Men nu har han kommit igen och jobbar som vanligt. Själv går jag 1/3-dels varv, men kommer sakta men säkert i gång. Men nog är det en tuff flunssa som härjar. Vår stackars Son som var hemma fick springa och passa upp två hostande, snörvlande föräldrar de stunder de var vakna. När föräldrarna slutat gnälla och somnat om, började Hunden gnälla och pocka på uppmärksamhet.Stackars jycken fattade inte alls vad som pågick...Husse o Matte helt utslagna, inga cykelturer med Husse, ingen promenad med Matte.... Sonen var den räddande ängeln som tålmodigt kelade och tröstade och gjorde cykelrundor. Man kan tycka att en hund är "bara" ett djur, men ack så många känslor den kan visa. Här om dan tex. när det var dags för den vanliga promenaden kom den och kollade hur läget var.... när han sen konstaterade att husmor inte hade ens en tanke på att gå ut lade han sig med en suck vid hennes fötter. Nu går vi nog vår dagliga runda igen...men kanske en aning långsammare,

tala om "talande blick"



Jag har hört och läst mycket om Sprängticka den senaste tiden.Det sägs att om man kokar Sprängticka så får man ett avkok som är mycket hälsosamt att dricka. Jag bad min Man,som vandrar mycket i skog och mark,att hålla ögonen öppna och se om han kunde hitta någon ticka. Han hittade en ganska stor och en mindre. Ett problem med de stora är att de är svåra att koka, dels krävs det en stor kastrull och så blir det så stor mängd dricka på en gång. Man kan ju dela dem i mindre bitar men det är jädrans svårt. Ibland har min Make sina ljusa stunder så han på ide´n att såga tickan i skivor. Super! Nu är det händigt att bara ta en skiva och koka en liten mängd. Jag kokade en sats här om dan så nu har jag en flaska i kylskåpet färdig att blanda med vatten och dricka.... nu dricker jag av det varje dag. Undrar hur mycket jag måste dricka innan jag blir pigg och vacker igen...

här är en sats underdricka
så här ser tickskivorna ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar