Om mig

VASA, SYD öSTEROTTEN, Finland
Jag är en skrattglad 50+ tjej som njuter av livet när jag får handarbeta. Har alltid något handarbete på gång. Bor på landet med min Man och vår Son och en hund.

Pust o stön

Hej där ute !

Nu skall jag koppla av med att picka ner några ord. Både i går och i dag har jag storstädat... pust. I min fantasi skulle städningen vara avklarad i ett huj... men ack så fel jag hade. Har bara hunnit halvvägs i ETT rum. Ett rum av 5+kök,vessa, badrum, bastu,garderob... nej hjälp!.... Undrar om jag får det städat innan jag fyller 60 (om 8 år alltså). En orsak till att jag inte har hunnit så långt är att det strulade till det i går när jag skulle putsa fönstret i "kontoret". När jag öppnade det fick jag bokstavligen det mellersta glaset i famnen. Vårt hus är byggt 1978 och senare har man satt in "värmeglas"->tre glasrutor som skall putsas...på båda sidorna. Det var alltså värmeglaset som ramlade ner när jag skulle öppna det. Fästena som håller glaset på plats hade gått sönder. Där stod jag och balanserade ett fönster som är 220 cm x 160 cm ! Det blev många perkele och andra barnförbjudna ord sagda, men tro det eller ej, jag fick fönstret på plats igen. När Gubben kom hem hjälptes vi åt och fick fästena fixade. Medan jag väntade på honom putsade jag sovrumsfönstret, no pråblem..men.. I vår stora garderob finns ett lite fönster som inte hade blivit putsat på år och dar. Där strulade till sig igen. Jag fick inte upp det. Vi har satt in ett skåp där och det står i vägen nu. Man kan nu öppna fönstret ca. 20 cm! Jag fick klämma in mig mellan skåpet och väggen för att slippa till att putsa fönstret. Det är inte det lättaste att klämma en XL mage och bak i ett utrymme på ca 50 cm... å dessutom putsa fönster på samma gång. Var ganska svettig innan det var klart. När det var gjort gav jag upp städningen för att fortsätta i dag. I dag har all gått bra, men då kom jag på idén att börja sortera prylar att föra till loppis, det är alltså loppissortering på gång samtidigt som jag städar.Det framskrider i snigelfart men resultatet blir bra. Jag kan inte hålla på och städa från morgon till kväll så jag tar en paus nu som då. Då virkar jag ...mera pannlappar....
bland annat de här...



3 kommentarer:

  1. oj haha.. du är nu för rolig.. stod du o höll i fönstret tills gubben kom hem?.. (nä jag fattar ju nog.)Vet du ,,här är så råddigt o jag ska ha det städat tills söndag då Leif ska ha kaffebjudning för de närmaste..pust.. ännu är inte nått gjort..o fönstren är en mardröm ska jag säga efter en rik flugsommar!!! Men igår fick jag nu gardinerna sydda som ska va i vardagsrummet. alltid nått...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har alltid trott att det skulle vara svårt att Tova vantar men det var hur enkelt som helst. Man stickar en enormt stor vante genom att ta bra mycket större stickor än man normalt använder. Blöter den och häller på såpa och in i maskinen på 40 grader korta programmet och har den inte tovat bra då kör man idet en gång till på det långa programmet. Sen formar man vanten och låter torka. Ja det var väl det i enkla drag. Tänk bara på att alla garn inte kan tovas. Lycka till

    SvaraRadera
  3. TACK för tipset.Skall ta och testa..

    SvaraRadera