Om mig

VASA, SYD öSTEROTTEN, Finland
Jag är en skrattglad 50+ tjej som njuter av livet när jag får handarbeta. Har alltid något handarbete på gång. Bor på landet med min Man och vår Son och en hund.

Försök o misstag

Hej. Det är ett tag sen jag visat upp mig men här är jag igen. Jag har gått litet på halv maskin nu några dagar efter senaste cellgiftsbehandling men nu börjar batterierna vara litet mera laddade så jag kan återgå till vardagen.
Medan jag laddade batterierna har jag bla. stickat. Jag blev så inspirerad när jag såg en blogg med foto av ett par tovade vantar.De var så gulliga så jag sände en kommentar och fick svar med tips om hur man tovar i maskin. Jag dök ner i korgen med restgarn o sökte något passande garn att sticka vantar av .När jag bökat en stund kom ett spräckligt garn fram..jess det tar jag, tänkte jag. Medan jag bökade efter det andra nystanet kom jag ihåg att jag hade tänkt sticka en mössa av garnet. Går det att tova vantar så går det säkert att tova en mössa också sa mina tankar där jag stod med huvudet bland garnnystan i korgen. När jag hittat det andra nystanet rusade jag iväg till datorn och började googla efter mönster på tovade mössor. Fick tusentals träffar och valde ut en hatt. Efter en massa räknande och bytande av stickor fick jag till slut maskor o varv att stämma överens på provlappen. Sen bar det iväg.. stickorna nästan glödde , så ivrig var jag. Till slut kom jag så långt att jag fick slänga in hatten i maskinen. Med spänning plockade jag ut den tvättade, tovade hatten. Å så här blev den ! Efter två vändor i maskinen !
Jag hade glömt en liten detalj....att kolla vilket material garnet är... om det krymper eller inte.


Min släkt är känd för sin envishet så jag gav inte upp. Ny vända ner i garnkorgen och fiska upp restgarn. Nu har jag två par tossor (gick snabbare att sticka än hatten) stickade. I morgon åker de i maskinen och så får vi se vad som händer.... spännande. Så här ser tossorna ut just nu. Hoppas att de har ett annat format i morgon när jag plockar dem ur tvättmaskinen.
Får se om jag drömmar om vandrande tossor o hattar i natt eller om jag sover gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar