Om mig

VASA, SYD öSTEROTTEN, Finland
Jag är en skrattglad 50+ tjej som njuter av livet när jag får handarbeta. Har alltid något handarbete på gång. Bor på landet med min Man och vår Son och en hund.

Hej igen

HEJ. Det är länge sen jag visat upp mig, men nu skall jag picka ner ord. Här har varit en omvälvande tid, tyvärr ganska deppigt. I korthet... Efter många undersökningar och röntgen har man konstaterat att cancern har blossat upp igen. Har blivit opererad, man försökte ta bort en knöl i tarmen. Tyvärr kunde man inte ta bort någonting,den sitter så illa till. I stället fick jag en bestående stomi. Jag mår helt ok, har inte ont och så, men det är stomin som orsakar problem. Har blivit opererad på magen så många gånger att magen ser ut som ett lapptäcke av alla ärrbildningar. Det gör att det är SVÅRT att få stomi-påsen att fästa och hållas på plats. Måste byta påse 1-7 gånger/dygn. Deppigt... man vill inte röra sig bland folk för man vet ju inte när det blir läckage och man måste byta påse.... allt detta tär på humöret, svårt att hitta de ljusa sidorna i tillvaron just nu. För att skingra tankarna jobbar jag med ett silversmycke.... eller två rättare sagt. Jag håller på med en halskedja till Sonen. Har kedjan klar men skall löda ändhattar med lås, det har jag inte klart. Det andra smycket är gjort av en glasbit med stämpel från ett glasbruk på. Glasbruket fanns här nära där vi bor. Det är ett par hundra år sen ,men ännu i denna dag kan man hitta glasbitar och glasmassa lite här och där när man gräver i marken. Grannen hittade en skärva med stämpel på, det är alltså den jag gör smycket av. Jätte kul. Plockar in några bilder...

glasbiten som jag gör silversmycket av
det blir en "ram" av silver. 

början på Sonens halskedja.Den blev 48cm lång utan lås.


Fick en  "krya på dig" blombukett av grannen

2 kommentarer:

  1. stora kramen från mej..du ska se att det går vägen denhär gången också. fast det är skit att påsen ska krångla...min svägerskas pappa har också påse på magen..Jag ska se om jag hinner kom ut i nästa vecka... vi hörs..Christine

    SvaraRadera
  2. Hei på deg!
    Og takk for ditt besøk på bloggen min:)
    Så vakkert smykket du jobber med, spennende å kunne bruke slike gamle glassbiter som er funnet på stedet.
    Og ekstra fint med stempel på, dette blir et helt spesiellt smykke.
    Fint å ha noe å jobbe med, for å holde tankene litt på avstand.
    Vakker blomsterbukett du har fått:)
    Ønsker deg alt godt, og titter gjerne innom deg igjen:)

    Varme tanker og klem til deg.

    SvaraRadera